خانه > مقالات, امنیت اطلاعات, دنیای اینترنت > امنیت برای توسعه تجارت الکترونیکی-بخش اول

امنیت برای توسعه تجارت الکترونیکی-بخش اول


ایران هجدهمین اقتصاد دنیا بر اساس قدرت خریدPPP :purchasing power parity  است.رتبه ایران رتبه‌بندی اقتصاد دیجیتالی کشورهای مورد مطالعه در جهان 69 از 70 است. این موضوع در رابطه با زیر ساخت های تجارت الکترونیکی فوق العاده به نظر نمی‌رسد. اما پتانسیل ایران برای رسیدن به یک جایگاه مناسب با سطح اقتصاد ایران زیاد است.

3453 اينترنتي

تجارت الکترونیکی و اهداف:
تجارت الکترونیک محدودیتهای ورود به صنعت را پایین می آورد و امکان کسب بازارهای جدید و دستیابی به مشتریان جدید و حتی مشتریان رقبا را نیز فراهم می کند از طریق افزایش تعداد دفعات خرید مشتریان.، جذب مشتریان رقبا و خصوصا رقبایی که از تجارت الکترونیک استفاده نمی کنند.، دستیابی به مشتریان جدید.و مطالبه قیمتهای بالاتر از طریق متمایز ساختن و سفارشی کردن محصولات موردنظر مشتریان اهداف خود را دنبال می کند.
تجارت الكترونیك یكی از ارزش افزاترین كاربردهای فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است و نقشی عمده در برنامه‌های توسعه كشورهای مختلف به سوی اقتصاد شبكه‌ای؛تاثیرات مستقیمی بر سایر حوزه‌های اجتماعی از جمله نظام حقوقی، فرهنگی و سیاسی،امكان تعامل انسان، سازمان و جامعه به صورت گسترده و مستقیم به مبادله اطلاعات الكترونیكی در قالب گفتگو، اسناد و مدارك، اخبار و اطلاعات، كتاب‌ها و مجلات، محصولات نرم‌افزاری و پول و سرمایه و سهولت جریان نقل و انتقالات و حركت انبوه اطلاعات، مبنای ظهور پدیده تجارت الكترونیك و انقلاب اقتصادی امروز را دارد.

ویژگیهای تجارت الکترونیک:

  • تسریع مبادلات
  • افزایش ظرفیت ‌ها
  • تشدید رقابت ‌ها
  • تحول کارکرد ها
  • کاهش هزینه کلی و کاهش قیمت‌ها
  • افزایش شفافیت بین‌‌المللی بازارها
  • گسترش جریان تولید و خدمات بین‌المللی
  • تعمیق منطق سودآوری در روابط کار و سرمایه
  • افزایش بهره‌وری نیروی کار و سرمایه
  • جهانی شدن تولید، توزیع، بازارها و تجارت
  • استفاده از فرصت‌ها در بهترین شرایط کسب منفعت در هر جای دنیا
  • امکان حجم وسیع اطلاع رسانی عمومی و امکان توزیع آسان‌تر،
  • حل مشکلات تردد های شهری

تجارت الکترونیکی (خرید اینترنتی):
بررسی ها حاکی است از هر سه کاربر اینترنتی یک نفر از مزایای تجارت الکترونیکی بی بهره است چرا که این افراد معتقدند نمی‌توان به منابع مبادلات الکترونیکی اعتماد کرد. طبق آمار 20 درصد افرادی که از انجام خرید آنلاین امتناع می‌ورزند در خصوص امنیت شخصی نگرانی دارند و 15 درصد نیز معتقدند که نمی‌توانند به فروشگاهها ی اینترنتی اعتماد کرد.
توجه به مشکلاتی که امروزه در دنیای آنلاین وجود دارد و انتشار ویروس ها، هرزنامه ها و … که هر لحظه کاربران را تهدید می کند، بروز مشکلات در حساب های بانکی آنلاین و احتمال هرگونه سرقت اینترنتی بزرگترین خطری است که می تواند کاربران را تهدید کند.
این مسأله امروزه بر رفتارهای کاربران و عدم تمایل آن ها برای خریدهای اینترنتی تاثیر فراوانی گذاشته است،اما در مقابل کارشناسان ادعا می کنند که به واسطه نسل جدید فناوری های امنیتی و حضور پررنگ بانک ها و سیستم های امنیتی آن ها در فروشگاه های اینترنتی، احتمال بروز این خطرات و سرقت های آنلاین از حساب کاربران به حداقل رسیده است و بر این اساس، خرید از فروشگاه های اینترنتی، حتی در ایران با کمترین میزان مشکل انجام می شود.
در گزارش سالانه مربوط به کلاه برداری UK سال 2007مهمترین و بزرگترین تهدیدات امنیتی مربوط به این حوزه عنوان شده است؛ بنابر این گزارش 71% از مشتریان نسبت به بحث ایمنی خرید اینترنتی دغدغه دارند و فروشندگان را مسئول تامین این امنیت میدانند.

Picture1

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: